Virksomhedsøkonomi B




Ny ordning

Fredag den 14. august 2020
kl. 09.00-13.00

Vejledning


Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.

Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her.

Excel-filen med alle bilag kan hentes her.

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem. Som navn på filerne angiver du dit navn. I Word-filen skal du endvidere udfylde felterne i sidehovedet.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.



Opgave 1


Virksomhedsanalyse


Ejner Hessel A/S er en af Danmarks største bilforhandlere med 24 afdelinger fordelt på 15 byer i Jylland og 9 på Sjælland. Virksomheden er autoriseret forhandler og serviceværksted for mærkerne Mercedes-Benz, Renault, Dacia og Smart. Hos Ejner Hessel A/S forhandles og serviceres nye og brugte biler til private og erhverv.

191960_billede1_opg1 Ejner Hessel

Virksomheden udspringer af vognmandsbranchen. Ejner Hessel arbejdede som chauffør og blev senere vognmand, inden han i 1968 etablerede Ejner Hessel A/S. Virksomheden begyndte at opkøbe brugte svenske lastbiler og sætte dem i stand for herefter at sælge dem til danske kunder. I 1977 fik Ejner Hessel A/S forhandling af FIAT lastbiler. Senere fik virksomheden også forhandling af Iveco samt en række trailere, påhængsvogne, kraner og andet udstyr til vognmandsbranchen. I 1987 overtog Ejner Hessel A/S en Mercedes-Benz-forretning i Herning, og Iveco udgik af sortimentet.

I starten af 1990’erne begyndte Ejner Hessel A/S at opkøbe Mercedes-Benz-forretninger i forskellige jyske byer, og derved blev personbiler også en del af virksomhedens forretningsområde. I 2001 blev Starmark etableret med henblik på salg af nyere brugte Mercedes-Benz biler. Ejner Hessel A/S ejede 50 % af denne virksomhed frem til 2017, hvor det fulde ejerskab blev overtaget. I 2018 åbnede Ejner Hessel et nyt moderne Mercedes-Benz bilhus i Århus.

191960_billede2_opg1 STARMARK Mercedes-Benz


Ejner Hessel A/S har fokus på bæredygtighed. Den interne og eksterne miljøpåvirkning søges minimeret bl.a. ved investeringer i miljørigtige faciliteter som moderne vaskehal med biologisk rensning og genbrug af vand. Desuden er virksomheden ISO-certificeret indenfor miljø.

I dag beskæftiger Ejner Hessel A/S ca. 1.000 medarbejdere. I regnskabsåret 2018 var omsætningen kr. 4.981 mio. og resultatet før skat var kr. 153 mio.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler: Nøgletal:
  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Ejner Hessel A/S for årene 2016 - 2018. Se bilag 1 i Excel-filen.
Pengestrømsopgørelse:
  • Bearbejdet pengestrømsopgørelse. Se bilag 2 i Excel-filen.




Spørgsmål 1.1 - 1.6


1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Ejner Hessel A/S.

1.2 (15 %)
Analyser, hvordan de fundne forhold har påvirket udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2016 til 2018. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2016 til 2018.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvilke forhold der har påvirket posten: Køb af materielle anlægsaktiver i pengestrømsopgørelsen for 2018. Se spørgsmål 1.1.

Pengestrømsopgørelsen fremgår af bilag 2.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke vækststrategier Ejner Hessel A/S benytter

1.6 (5 %)
Vurder, hvordan Ejner Hessel A/S’ forretningsmodel påvirkes af at have forhandling af flere bilmærker.



Opgave 2


Indtjening og omkostninger


BrianBilen ApS ejes af Brian Nielsen og blev etableret for 7 år siden. Virksomheden forhandler stylingudstyr til biler. Kunderne er primært unge mænd, der gerne vil style deres biler med solfilm på bilruderne, terninger til forruden og lign.

I en periode har stylingsættet Krom til pedaler og gearstang været en succes. Brian Nielsen købte d. 2. marts 2020 et parti på 250 stk. Krom. Det blev leveret til BrianBilen ApS d. 1. april, hvor lagerbeholdningen var på 9 stk. Leverandøren yder BrianBilen ApS 1 måneds kredit fra levering.

Partiet af Krom kostede 112.250 kr. i alt.

BrianBilen ApS sælger Krom for 999 kr. pr stk. Afsætningen af Krom har fordelt sig som vist nedenfor:

April: 59 stk.
Maj: 77 stk.
Juni: 61 stk.

Kunderne betaler kontant.



Spørgsmål 2.1 - 2.3


2.1 (10 %)
Opgør BrianBilen ApS’ udgifter, udbetalinger, omkostninger, indtægter og indbetalinger for månederne marts, april, maj og juni ved køb og salg af Krom.

De nødvendige informationer findes i bilag 3.

2.2 (5 %)
Beregn, hvor meget lagerbeholdningen af Krom udgør ved udgangen af juni i stk. og kr.

2.3 (5 %)
Forklar, hvorfor der er forskel på samlede udgifter og samlede omkostninger i perioden fra marts til juni. Se spørgsmål 2.1.



Opgave 3


Vækstvirksomheder og ejerform


Oscar Andersen blev udlært mekaniker for 11 år siden. Herefter tog han til Californien, hvor han arbejdede med at restaurere klassiske amerikanerbiler fra 1960’erne. Arbejdet med amerikanerbilerne var opfyldelsen af en drengedrøm.

I 2015 etablerede Oscar Andersen forretningen Oscars Amerikanerbiler v/ Oscar Andersen. Virksomheden opkøber gamle amerikanerbiler i USA og får dem fragtet til Danmark, hvor de restaureres og sælges videre. I dag har virksomheden en årlig omsætning på ca. kr. 10 mio. og en egenkapital på kr. 250.000.

Virksomheden oplevede fra starten en stor efterspørgsel på de istandsatte amerikanerbiler, så det hurtigt blev nødvendigt at ansætte personale. I dag er der 5 ansatte mekanikere, og der er indgået samarbejdsaftaler med 2 amerikanske opkøbere, som finder bilerne.

Kunderne var i starten primært danske bilentusiaster, men de istandsatte amerikanerbiler sælges nu også til kunder i Sverige, Norge, Tyskland, Holland og Belgien. Virksomheden sælger primært til private kunder, men enkelte firmaer har også købt biler til udstilling i hovedkontorer eller til brug for reklamefremstød. 2 agenter varetager salg til hhv. Sverige og Norge samt Tyskland, Holland og Belgien.

I forbindelse med afslutningen af regnskabsåret 2019 har Oscar Andersen været til møde med sin revisor, der har anbefalet Oscar Andersen at skifte ejerform for at beskytte sin private økonomi.

Oscar Andersen ønsker at skabe yderligere vækst i virksomheden. Han har derfor overvejet at udvide med en afdeling til istandsættelse og salg af gamle Harley Davidson motorcykler, der også skal opkøbes i USA. Oscar Andersen forventer at kunne opnå en dækningsgrad på de restaurerede motorcykler på 35 %. Den nye afdeling vil medføre en stigning i de årlige kapacitetsomkostningerne på kr. 850.000.



Spørgsmål 3.1 - 3.3


3.1 (5 %)
Redegør for, hvilken ejerform Oscar Andersen bør vælge, hvis han vil følge sin revisors anbefaling.

3.2 (5 %)
Beregn, hvor meget den årlige omsætning i den nye afdeling med Harley Davidson motorcykler mindst skal udgøre, for at det er lønsomt at oprette afdelingen.

3.3 (5 %)
Diskuter, om Oscar Andersen skal etablere den nye afdeling med Harley Davidson motorcykler.



Opgave 4


CSR-rapportering


Dækspecialisten A/S ejes af Anders Hjul og er Skandinaviens største producent af dæk. Virksomheden er beliggende i Vejle, hvor produktionen foregår. Virksomheden producerer dæk til alle typer af køretøjer, men størstedelen af omsætningen kommer fra salg af dæk til personbiler, lastbiler og busser.

Fremstilling af dæk er en proces, hvor forskellige typer gummi blandes, herefter skæres gummiet i strimler, der bruges til selve opbygningen af dækket. Endelig foretages en varmebehandling af dækket og til sidst kontrol af det færdige dæk.

Anders Hjul er optaget af, at Dækspecialisten A/S tager et samfundsansvar. Han er især fokuseret på, at virksomhedens produktion sker på en stadig mindre miljøbelastende måde. I 2015 udarbejdede virksomheden en CSR-strategi, der er offentliggjort på virksomhedens hjemmeside. Ifølge CSR-strategien skal Dækspecialisten A/S reducere sin miljøpåvirkning i perioden fra 2016 til 2019. CSR-strategien indebærer endvidere, at Dækspecialisten A/S skal offentliggøre tal for produktion samt forbrug af gummi, el, vand og varme. Disse tal for perioden 2016 til 2019 fremgår af bilag 4.

I 2019 ændrede Dækspecialisten A/S markedsføringsstrategi, og den nye markedsføringsstrategi har bl.a. fokuseret på at inddrage virksomhedens arbejde med at reducere miljøpåvirkningen i perioden fra 2016 til 2019. I en af virksomhedens kampagner var budskabet, at Dækspecialisten A/S samlet set havde reduceret sin miljøpåvirkning.



Spørgsmål 4.1 - 4.3


4.1 (5 %)
Beregn indekstal til belysning af udviklingen i miljøpåvirkningen hos Dækspecialisten A/S.

De nødvendige informationer findes i bilag 4.

4.2 (5 %)
Analyser udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2016 til 2019 hos Dækspecialisten A/S.

De nødvendige informationer findes i bilag 4

4.3 (5 %)
Diskuter, hvilke konsekvenser inddragelsen af CSR i markedsføringen kan medføre for Dækspecialisten A/S.